יום שני, 9 במאי 2011

זכרון דיפרנציאלי

שאלת תם: איך קוראים ליום הזכרון אותו אנו מציינים רגע לפני יום העצמאות?
חלק קוראים לו "יום הזכרון לחללי צה"ל".
חלק יתקנו "יום הזכרון לחללי מערכות ישראל".
ויש שידייקו "יום הזכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה".

אבל יש גם כאלה שיגידו "יום הזכרון לטרור האסלמי והפושעים המוסלמים".
אותם אתם לא תבינו, כי הם יגידו את זה ברוסית.

הכל התחיל בערב יום הזכרון האחרון. לאחר הטקס הצנוע בבינה, חזרנו הביתה והדלקנו טלוויזיה. אם בחגים היהודים-דתיים יש סדר או מסכת, הרי שהמקבילה הציונית ביום הזכרון היא לצפות בטקסים וסרטי הנצחה בטלוויזיה.
לקח לי קצת זמן לשים לב, בעודי מרפרף על תצוגת הממיר, שבערוץ 9 (זה שנועד לקהל הצופים דוברי הרוסית) יש לוח שידורים קצת שונה משאר הערוצים.
בעוד הערוצים הגדולים "שרו בכיכר" ו"בכו בכיכר" - זכו צופי ערוץ 9 בסרט דקומנטרי על מבצע אנטבה.
מאוחר יותר, כשעברנו לראשון לציון לדבר על ילדים שאיבדו את אבותיהם - שידרו בערוץ 9 סרט דקומנטרי על מלחמת ששת הימים.
זה נראה לי מוזר, אבל לא ממש התעסקתי עם זה בערב יום הזכרון עצמו.
היה לי מפגש עם המתים הפרטיים שלי באותו יום.

למחרת, אחרי העבודה, שוב הדלקתי טלוויזיה. עכשיו החלטתי להתעמק קצת יותר בנושא. התחקיר הקצר שעשיתי התחיל בטבלה הזו.
אתם מוזמנים לעצור רגע ולחשוב (ואשמח אם גם תכתבו בתגובות למטה) אילו מסקנות אתם מסיקים מעיון בטבלה. אני, כהרגלי, אכתוב שלושה דברים מרכזיים מכל מה שחשבתי.
הקדמה
בתוכן פרסומי שמצאתי על ערוץ 9, נטען כי "הערוץ הינו ערוץ הבית לעולים מברית המועצות ומספק להם אינפורמציה ובידור תואמים לצרכים של דוברי הרוסית בחברה הישראלית". לוח השידורים ביום הזכרון מראה בדיוק מה קברניטי הערוץ חושבים על קהל היעד שלהם.

הרוסים הם בורים
מאחר ורובם נמצאים פה רק עשרים שנה, יכול להיות שהם עדיין לא יודעים מה באמת קרה פה לפני שהם הגיעו. לכן חשוב שנעשה להם סקירה יסודית ומקיפה ונקרין את מיטב סרטיו של ליאוניד מלצ'ין (וזה מעניין - לא מצאתי עליו כלום בגוגל בעברית למרות שהוא כנראה אחד היוצרים המוכשרים בעולם. כל כך מוכשר עד כי בערוץ 9 לא חושבים ששווה לראות יצירות של אף דוקומנטריסט אחר!). אחרי שהם יבינו עד כמה אנו צודקים, גדולים, חזקים וגיבורים, נוכל לעבור לשלב הבא.

הרוסים הם אלימים
הרי דבר ידוע הוא שרוסים מתעבים חולשה ונמשכים לכוח. תהיה זו בכיה לדורות אם נציג להם תכניות על שכול וכאב. אם נראה להם חיילים בוכים ואמהות שבורות. עדיף לדבר בשפה שלהם. נראה להם תכנית על מחבלים מתאבדים ואמהות שחולמות שבניהם יהיו שהידים. אחר כך נראה להם שאצל המוסלמים אף אחד לא תמים וגם נשים הם פצצות מהלכות. אחר כך נערבב את זה עם תכנית על מרגלים בברה"מ (הם מתים על זה!) ובסוף - המסע לפולין עם המטס מעל אושוויץ. זה נראה אולי לא קשור, כי יום השואה היה שבוע שעבר, אבל לדעת ערוץ 9 זה יעביר את המסר הנכון לקהל דוברי הרוסית: המוסלמים הם נאצים, אנחנו ברית המועצות וחיל האוויר הפציץ את אושוויץ.
תחי מדינת ישראל! כל הכבוד לסטלין!

מה אסור שיהיה!
למשל תכנית כמו "אחיות" שעשו בערוץ הראשון. איזה מין דבר זה?! לחבר ילדה יהודיה וערביה (דרוזית, אבל הם לא יבינו את ההבדל) ולהגיד שהם כמו אחיות בשכול? השתגעתם?! זה יבלבל אותם לגמרי.
או "בלעדיהם" - סרטים של תיכוניסטים, שבוודאי לא מגיעים לקרסוליו של ליאוניד מילצ'ין, שמציגים "מגוון נקודות מבט מרגשות לסיפורי השכול השונים". רגש זה בן-דוד של רכרוכיות ושכול זה מה שצריך לעשות לערבים. אל תטרידו אותנו גם עם זה.
ושלא תחשבו אפילו לתרגם לרוסית את הסרט על קרן טנדלר ז"ל. מי שמע על בחורה במסוק? זה לא יהיה מקובל על קהל היעד של ערוץ 9. הצופים שלנו מתחברים יותר למסרים של יוליה שמאלוב, שהיתה ממקימי הערוץ.
דווקא בערוץ 2 שמו תכנית שנשמעת מתאימה לערוץ - "ואקום - אצבע על ההדק לתמיד". אמנם זה מדבר על יהודים שמתחפשים לערבים (מסתערבים, מה שנקרא), אבל זה בשביל להרוג אותם אז זה בסדר.

וזה בעצם מסביר את הכל לא?
ב-19:50 יתכנסו צופי ערוץ 9, ביחד עם כל שאר עם ישראל מערוצים אחד, שתיים ועשר, סביב מדורת השבט של הדלקת המשואות בהר הרצל. הם יגיעו כמו כולם, אבל קצת שונים.
העיניים שלהם לא יהיו נפוחות ואדומות מדמעות. הם יגיעו בלי ששמעו מעולם על בועז שמואל ורועי רוזנר. בלי שלמדו על הסיפורים שמאחורי השירים ששומעים כל כך הרבה בטקסים מסוג זה. הם לא ילוו את גילי בחיפוש אחר אחיו גיורא שנעלם במלחמת יום הכיפורים. כאילו כל זה לא נוגע להם. חיים לידנו במדינה אחרת, בעולם מקביל.

התחקיר הזה מעלה לי הרבה שאלות, אבל גם עונה לי על כמה שהטרידו אותי.
למשל עכשיו ברור לי לחלוטין למה אשה כמו אנסטסיה מיכאלי פרחה בו (מעניין עד כמה היא תוצר של הערוץ ועד כמה הוא תוצר שלה, אבל זה לתחקיר אחר).
אני מרגיש שנפתח לי צוהר לכר הגידול האידאולוגי של "ישראל ביתנו", שתפיסות העולם שלה חלחלו כבר מזמן אל מעבר לגבולות קהל הצופים של ערוץ 9. מי יודע, אולי בקרוב יגיע ליאוניד מילצ'ין גם לערוצים המסחריים.

ויכול להיות שאני מגזים. שזה הכל בסך הכל בעיה של שפה. אילו היו מדובבים לרוסית את כל סרטי ההנצחה, אז גם בערוץ 9 היו מקרינים אותם. אני גם מייחס המון חשיבות לערוץ הזה. יכול להיות שלא כל כך הרבה אנשים צופים בו.


בכל זאת, רק כדי להיות בטוח, אני מקווה שהרבה דוברי רוסית יקראו את הבלוג הזה ויתעצבנו. יתעצבנו ממש שככה אני מציג את הציבור שהם משתייכים אליו.
מכם אני רוצה לבקש - לכו לערוץ 9. תתעלו את העצבים שלכם למהפכה באופן שבו הנהלת הערוץ הזה מתייחסת לקהל היעד שלה.


ושיהיה יום עצמאות שמח.
לכולנו.

3 תגובות:

  1. נראה לי שמשפט המפתח בכל מה שאמרת הוא זה "אני גם מייחס המון חשיבות לערוץ הזה. יכול להיות שלא כל כך הרבה אנשים צופים בו." בזה אני לגמרי מסכים איתך...
    מינץ

    השבמחק
  2. לאנשי השמאל הבוגדים והנתעבים כמוך קשה לקבל שאנו עם עצמאי וחופשי אתם מעדיפים לראות אותנו נרדפים מוכים ומושפלים ואז תלכו להתבולל בלי נקיפות מצפון מיותרות , זה נשמע מוזר לך אבל רוב העם הוא ימני והיהודים הרוסים בכללם זו המציאות

    השבמחק
  3. אהבתי מאוד את מאמרך. אני מאמין שהסיבה ללוח השידורים המוזר של ערוץ 9 נעוץ בסיבה סתמית הרבה יותר והיא חיסכון בכסף. ערוץ 9 מופעל על ידי חברת וש טלקנל בע"מ חברה שחייבת 160 מיליון ש"ח (פי 3 מהכנסותיה (לא רווחיה) השנתיות) אין להם כסף, או רצון להפיק או לתרגם שום דבר. הרגולטור, מועצת הכבלים והלווין כבר מזמן ויתרו להם על החובות שהתחייבו אליהן ברישיון.
    הערוץ חסר כל היתכנות כלכלית, הסיבה שהוא מוחזק למרות הפסדיו ואי הצפי להחזרתם היא כי גורמים פוליטיים של מפלגה פאשיסטית גזענית לוחצים על קיומו.
    הערוץ הוא שופר למפלגה זו ועל כן משומר בקנאות.
    חיסול הערוץ ייטיב עם ישראל וציבור העולים בכלל

    השבמחק