יום שני, 2 בפברואר 2009

אין חד"ש תחת השמש

טוב די. באמת שנמאס לי. כמה אפשר להמשיך ולהתנצל על עצם קיומנו? כמה אפשר להלקות את עצמנו ולהגיד חטאנו פשענו? האם אין שום דבר טוב ב"כיבוש הציוני"? האם עצם האפשרות שלנו לקיים את הדיון הזה בכלל איננה תולדה של אותו משטר איום ונורא שאנשי חד"ש כל כך כופרים בו?
אז עכשיו, אחרי ההקדמה האמוציונלית, בואו נדבר קצת רציונלית:
צפיתי בסרטון הבאמת חמוד של חד"ש. לא אומרים שם הרבה. מדברים בעיקר על התנגדות. התנגדות לכיבוש, התנגדות למלחמות. בעיקר חוזרים ואומרים, בשתי שפות, ברור שחד"ש. אז זהו,שלא. לי לא ברור ולכן התאמצתי וקראתי את המצע שלהם. דבר ראשון באמת התרשמתי מהפעילות הירוקה והמאמצים הכנים לשיוויון חברתי, אבל נוצר אצלי הרושם שאלו דברים שמובלטים בסרטון באופן לא פרופורציונאלי למקומם במצע. המצע מדבר הרבה מאוד, ואפילו בעיקר, על יחסי יהודים-ערבים והסיכסוך הפלסטיני-ישראלי ולכן כדאי שנדע כולנו מה יש לחד"ש להציע בנושא זה:
1) הם חוזרים ומדברים על קווי ה 4 ביוני 1967 כקווים מוסכמים ומוחלטים. למה? מי אמר שזה מוסכם ומוחלט? הרי באותה מידה של צידוק היסטורי ניתן לדרוש את גבולות 48 (בהמשך גם נראה שזו הכוונה של חד"ש, רק שזו תוכנית בשלבים). ההסבר הוא הרבה יותר מורכב ממה שאפשר להסביר בגילוי דעת שכזה, אבל תחשבו על זה שב 1967 נלחמנו בירדן, מצרים וסוריה ולא בפלסטינים. האם נחזיר את הגדה לירדן? האם נחזיר את הרצועה למצרים? שוב - אני יודע שמה שאני אומר הוא לא מלא, אבל אני מקווה שמספיק כדי לעורר מחשבה ורצון לחקור לעומק את המיתוס של גבולות 67'.
2) חד"ש רוצה לתת לכל פליט ועקור פלסטיני את הזכות לשוב לביתו ו/או פיצוי כספי מהמדינה. לגבי עקורים (שעדיין חיים בישראל) הם נוקבים בשמות שלושה כפרים ספציפיים - איקרית, בירעם וגבסיה - ומוסיפים "וכפרים אחרים...שנהרסו ב1948" . חשוב להבין שאם אכן תתממש בקשה זו נאלץ לפנות התנחלויות רבות בגליל - שומרה, אבן מנחם, גורן, גרנות הגליל, קיבוץ ברעם, בית העמק ונתיב השיירה. אלו היישובים שיושבים על שטחי האדמות של שלושה כפרים בלבד. בהתחשב בריבוי הטיבעי מאז 48' - לא נראה לי שישאר הרבה מקום למתיישבים היהודים שהתנחלו באזור מאז. לגבי הפליטים - האם באמת ניתן להחזיר אותם לחיפה, ליפו, לגליל ולכל המקומות מהם גורשו? האבסורד הוא שהם מדברים על "שיוויון האוכלוסיה הערבית בישראל" ותחת הכותרת היפה הזו שוללים להלכה את זכויותיהם של רבים מהאוכלוסיה היהודית בישראל! האם באמת זה ריאלי?! האם זה הגיוני?! או שאולי אנו רוצים להאמין שהפליטים פשוט יסתפקו בפיצוי כספי? או אולי אלו פשוט אמירות שאומר מי שיודע שאין לו כל סיכוי להיות מפלגת שלטון ולכן לא חייב באמת לקחת אחריות על כל מילה שכתובה במצע שלו... במערכת הבחירות הנוכחית יוצא לי להסתובב הרבה בעצרות וכנסים ושם אני נתקל בפעילי חד"ש. לרוב אלו אנשים צעירים, אשר חיים באיזשהו עולם בועתי ומנותק מהמציאות (מה שמתחבר לאנשים בסרטון שחיים כנראה בעולם דמיוני בו כולם מצביעים חד"ש, למעט ימני קיצוני אחד שמצביע מרצ). הויכוחים שלי איתם עקרים מאחר והם תמיד גולשים למחוזות הדמיון והפנטזיה האוטופיים (עולם בלי מדינות ובלי לאומים, עולם בלי דת, אנרכיה וכד'). מאחר וגם אני בתור נער הפלגתי למחוזות אלה, אני מתקשה להבין כיצד אנשים בעשור השלישי לחייהם עדיין מחזיקים בקנאות בדעה שזה פתרון ישים לבעיות המזה"ת. אבל, אמרו לי בצדק, אני לא רוצה לשפוט תנועה לפי מצביעיה אלא לפי נציגיה. אז אני שוב פונה למצע ומה אני קורא שם? "חד"ש תיאבק:..לסיכול התוכניות התוקפניות של ארצות-הברית באיזור, לרבות המלחמה המתוכננת נגד אירן" לעצור הכל!!! ארה"ב מתכננת מלחמה נגד איראן?! שאפו על המודיעין המשובח! אבל אולי אני תמים. אולי באמת ארה"ב מתכננת כזה דבר. במקרה כזה טוב שיש את דב חנין שיחסום בגופו את המטוסים האמריקאים! טוב שיש את מחמד בארכה וד"ר סוייד שיטביעו את נושאות המטוסים האמריקאיות במפרץ! חברים,קצת צניעות. הם לא נזקקו לאישורנו כדי לתקוף בעיראק והם בטח לא יחכו לאור ירוק מישראל כדי לתקוף את איראן. ואני חשבתי שמגלומניה שמורה רק לימין שחושב שאנו יכולים לתקוף את איראן עם יד אחת קשורה מאחורי הגב... אבל חכו! יש עוד:"חד"ש מתנגדת לכפיית שירות לאומי במסווה של "התנדבות"". מה קרה? שוב תיאוריית הקונספירציה? מה רע בשירות לאומי? פגשתי נערות ערביות שעובדות בחינוך במועצה שלנו במטה אשר, פגשתי בחורים ערבים שעושים שירות לאומי בקופ"ח כללית. מה רע בזה? הם תורמים למדינה בכלל ולישובים שלהם בפרט. הם רוכשים כלים שלא בהכרח היו רוכשים אם היו נשארים סגורים בכפר ולא נפגשים עם אוכלוסיה קצת יותר הטרוגנית. רק מוח מותנה, שכבר רגיל לראות בכל דבר ממלכתי ניסיון למישטור חברתי או כפיה ציונית יכול למצוא בזה פגם. אם אתם מדברים על שותפות אמת בין יהודים וערבים אז בואו גם אתם תצאו מהסטיגמות והתבניות המחשבתיות שאתם שבויים בהן. אני מבטיח לכם שאני עושה מאמץ דומה. הדבר האחרון במצע חד"ש שאליו אתייחס הוא נושא הסרבנות: "הכרה בזכות לסרב לשרת מטעמי מצפון בשטחים הכבושים או בצה"ל בכלל". כאן אין סתירה פנימית, מאחר ובחזון של חד"ש לא יהיה כלל צבא, אבל שוב יש סתירה עם המציאות. כשנשות מחסום ווטש וכל פעילי השמאל שאוהבים לחטוף/להחטיף מכות לחיילים בשבתות צועקים "חייל, הקשב, אפשר גם לסרב" הם נוטים לשכוח שזו חרב פיפיות. הרי גם הרבנים יודעים לזעוק את אותה סיסמא בדיוק כנגד אלו אשר ביצעו את ההתנתקות, אלו שפינו את בית המריבה וכל חייל אשר נדרש לפנות מאחז בלתי חוקי או להגן על חקלאים פלסטינים מפני נוער הגבעות. לצערי נוכחתי לדעת שגם המפלגה, כמו פעיליה, לא מדברת על העולם בו אני חי, אלא על עולם בו אולי הייתי רוצה לחיות (למרות שלא בטוח...).
לסיכום - מי שמכיר אותי יודע שאני רחוק מלהיות קיצוני או מתלהם. אין לי כל כוונה להצדיק את כל פעולות הציונות מיום היווסדה. ישנם הרבה כתמים שחורים בעברנו ובמפעלנו, אבל, וזה אבל גדול מאוד - מפעל זה יצר בסופו של דבר מדינה שכן שואפת להיות דמוקרטית. מדינה שכן מקיימת חופש ביטוי וחופש מידע ברמה גבוהה יחסית. מדינה שבהרבה מאוד מובנים עדיפה על מה שעלול להיות פה אם מחר יתקיים חזונה של חד"ש בדבר חזרת הפליטים והעקורים לביתם. אוניברסיטת תל-אביב תפנה את מקומה לפליטי שייח מוניס. האם זה ימשיך להיות מקום של רכישת ידע ופלורליזם תרבותי ודתי? האם, לאחר שייתישבו ויהיו לרוב במה שהיום אנו קוראים לו מדינת ישראל נוכל אנו להמשיך ולקיים את אורחות חיינו המערביים? מדוע אנשי חד"ש כופרים בזכות ההגדרה העצמית של העם היהודי? כי זה בדיוק מה שהם עושים דה-פקטו גם אם את זה לא הוצאתי מהמצע שלהם.
ומילה קטנה לכל מי שקרא את זה ורק אמר "למה לא?" - אם את/ה באמת לא רוצה להיות ריבון ולא רוצה הגדרה לאומית לעם היושב, נכון לעכשיו, בארץ ישראל - מה מחזיק אותך פה? נתין של עם אחר אפשר להיות בכל מקום בעולם.
מקווה שהצלחתי לעורר אתכם קצת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה